«Santiago Abascal és el candidat que genera més ‘engagement’, i no de ‘bots’»

Què és, exactament, Verificat?

És una plataforma de verificació de desinformació. En anglès li diuen fact check. Verifiquem dades. No verifiquem opinions ni promeses de campanya electoral. Només es poden verificar fets i dades, les coses més objectives. Som sis periodistes de distintes procedències unides amb l’objectiu de constatar, com veu la ciutadania, que la informació falsa circula de manera desmesurada. I d’alguna manera s’hi ha de posar fre. És un objectiu potser molt utòpic, perquè és molt complicat posar portes al camp. Internet és democràtic, però algú ha d’explicar el que és cert i el que no.

Quan es va crear la plataforma?

Exactament el 2 d’abril, que és el dia internacional del fact checking. Vam considerar que era un dia oportú per donar-nos a conèixer i també perquè començava la precampanya de les eleccions municipals. Ens volem centrar durant aquests mesos a Barcelona, perquè volíem concretar el treball en un lloc precís. Sabem que quan hi ha un esdeveniment important, normalment es generen moltes més notícies falses. Això ha passat els últims anys, per exemple, a l’atemptat de Barcelona [17 d’agost de 2017]. Va ser el dia que vaig dir: he de fer alguna cosa. A cadascú li afecta un tema, i a mi em va sobtar molt veure com els nostres whatsapps semblaven El show de Truman: era com estar observant el que anava passant a cada minut. I t’adonaves que la ciutadania no era capaç de distingir. Arribava qualsevol cosa i ho distribuïen, sense mirar la font d’origen. En aquell moment jo estava a El Periódico de Catalunya, on he treballat durant vint anys, i estàvem tota l’estona posant el fre a totes aquestes informacions que anaven corrent. Per altra banda, quan tens un breaking news o un esdeveniment així no tens les eines suficients com per abordar-ho tot. Llavors, has de decidir què és veritat, què és mentida i quina informació vols verificar, perquè n’hi ha molta. I només pots publicar aquella que realment sigui certa. Els mitjans de comunicació sempre han tingut aquesta obligació, tot i que avui estan realment desbordats de contingut, competeixen amb molta informació i no tenen temps de fer aquests processos de parar, mirar i reflexionar, perquè només han de publicar, publicar i publicar. És aquí on nosaltres posem el fre.

Per continuar llegint, accedeix a la notícia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *